Как да напиша мотивационно писмо, което да привлече вниманието на HR

by П. Ников
2 минути
Как да напиша мотивационно писмо, което да привлече вниманието на HR

Важно умение ли е да можете да напишете мотивационно писмо в ерата на дигитализиране на процеса на подбор на персонал?

ДА!

ОК, разглеждате обяви за работа. В проведено наскоро проучване, повече от половината работодатели са заявили, че предпочитат мотивационното писмо като първа форма на контакт с потенциалните кандидати за свободно работно място в техните компании.
Въпреки това търсещите работа не отделаят време, за да се научат как да напишат своето мотивационно писмо. Повечето от тях дори смятат, че е достатъчно само да представят автобиографията си. Голяма част дори не се опитват да напишат мотивационно писмо или просто използват готови шаблони.

Това е грешка, която със сигурност не доближава кандидата за работа до желаното интервю.

Мотивационното писмо ви дава възможност да направите добро впечатление на бъдещия си работодател. Едно добре написано мотивационно писмо ще ви отличи от останалите кандидати. Не пропускайте тази прекрасна възмо

жност. Това увеличава неколкократно вероятността работодателят да ви покани на интервю.

В съвременния дигитализиран свят мотивационното писмо, както и вашата биография, обикновено не са на хартиен носител. Дори може изобщо да не е писмо. Искате ли тази позиция да е ваша? Намерете начин да изпратите своето уникално послание до работодателя в имейл или чрез онлайн формата за кандидатстване по обява за работа.   

Как да напишете мотивационно писмо, с което да убедите мениджърите по наемане на персонал и HR специалистите да ви поканят на интервю?


Ето няколко ОК съвета:


1. Не преповтаряйте автобиографията си

  • Опишете своите специални умения и професионален опит, които да убедят работодателя, че именно вие сте човека, от когото има нужда.

  • Споменете ваши лични постижения, награди 
     
  • Обяснете защо бихте искали да получите точно тази длъжност. С какво тя ще допринесе за вашето кариерно развитие и какво ще спечели компанията във ваше лице.
     
  • Покажете, че сте се запознали с компанията. С нейните минали постижения,  настоящо развитие и бъдещи проекти.

2. Приспособете мотивационното си писмо към конкретната длъжност

Не използвайте едно и също мотивационно писмо за всички позиции, за които кандидатствате. Нека вашето писмо е насочено към конкретното работно място. Така ще направите добро впечатление. Вашето мотивационно писмо ще се открои сред останалите. Със сигурност ще бъде забелязано от работодателя. Посочете своите умения, минал опит, нещата в които сте особено добри. Нека работодателят открие у вас онези качества, които пасват най-добре на вакантната длъжност.


Добре би било да подкрепите своите твърдения с факти и цифри. Например, ако кандидатствате за ръководна длъжност, споменете размера на екипите и бюджетите, които сте управлявали. Ако това е в сферата на продажбите, опишете конкретните цели, които сте постигали.


Покажете, че познавате конкретната индустрия, конкретния работодател и тип длъжност. Това допълнително ще персонализира вашето мотивационно писмо.

3. Изтъкнете свои минали успехи и постижения

Не забравяйте - компаниите не търсят просто нови хора. Те искат уверени служители, които обичат работата си и могат да поемат инициативата в свои ръце. Те знаят, че това са хората, които са склонни да се представят по-добре, по-силни членове на екипа са и имат по-голям потенциал да се развиват заедно с бизнеса. Не се колебайте да се похвалите малко.

4.Не прекалявайте с размера

Мениджърите по наемане на персонал на големите компании са претрупани с предложения от потенциални кандидати за работа. Обема информация, който трябва да прегледат е огромен. Как да забележат вас в целия този поток? Бъдете кратки и ясни. Старайте се мотивационното ви писмо да не заема повече от половин страница. Никой няма време да чете надълго и нашироко излишни обяснения. Тяхното време е ценно - покажете им, че и вие го знаете.

5. Обърнете се лично към мениджъра по наемането

Също както персонализирате автобиографията си за конкретната длъжност, така трябва да отправите мотивационното си писмо до лицето, което отговаря за подбора на персонал за тази конкретна длъжност. Потърсете го в обявата за работа. Ако е необходимо се обадете на посочения телефонен номер и попитайте за името и титлата на мениджъра по наемането.

6. Използвайте ключови думи от длъжностното описание

Много работодатели използват софтуер за филтриране на кандидатурите, който сканира ключови думи и оценява доколко резюмето и мотивационните писма съответстват на предпочитаните умения и опит.
Това означава, че мотивационното ви писмо трябва да включва ключови фрази, които сте идентифицирали в описанието на работата - ако те наистина съвпадат с вашата квалификация и силни страни. По време на процеса на писане прегледайте квалификации, като вида на необходимата степен, необходимия брой години опит, конкретни софтуерни умения, способности за организация и комуникация и предистория за управление на проекти.

7. Решете всички проблеми

Освен всичко друго чрез мотивационното писмо можете да уточните нещата, които биха могли да замислят мениджъра по наемането. Например, ако сте останали без работа, обяснете накратко какво сте направили междувременно, за да поддържате и усъвършенствате професионалните си умения

8.Коригирайте

Ето, че вашето привличащо вниманието мотивационно писмо е готово.
Накрая, но определено не на последно място по важност, време е да го прочетете.  Възможно е някъде нещо  да сте пропуснали или да сте повторили, или някой знак да липсва. Понякога една малка грешка може да намали шансовете ви да отидете на интервю. Уверите се, че с вашето мотивационно писмо всичко е наред. След това може да помолите някой познат с добри граматически познания за един бърз преглед. Бихте могли да му предоставите копие на конкретната обява за работа, за да може той да потвърди, че не сте пропуснали нещо.